چگونه از فرصت باهم بودن‌ در کنار کودک­مان لذت ببریم؟

این روزها بدلیل مشغله زندگی باید از هر فرصتی استفاده کنیم تا بیشتر در کنار هم باشیم، بهتر فرزندمان را بشناسیم و او هم بهتر ما را بشناسد. اما نباید فراموش کنیم که این وقت گذراندن ما در کنار هم، باید برای کودک هم لذت‌بخش باشد.

 

چند پیشنهاد خلاقانه برای وقت گذراندن با کودک:

 

دیدن عکس‌های خانوادگی

کمی قبل‌تر، ما عکس‌های خانوادگی را چاپ می‌کردیم. تمام خاطرات و گذشته ما در این آلبوم‌های خانوادگی وجود دارد. می‌توانیم عکس‌های قدیمی را به فرزندمان نشان دهیم و از گذشته و تجربیاتی که داشتیم برایش تعریف کنیم.

داستان زندگی ما

در مورد خودمان و داستان زندگی‌مان صحبت کنیم. این‌که اصالت ما متعلق کدام شهر است، پدربزرگ و مادربزرگ او در گذشته چه کاره بودند، داستان آشنایی ما به عنوان والدین او چگونه بوده است و داستان­هایی از این دست که چون مربوط به گذشته ماست و شاید هیچ‌وقت فرصت نشده بود تا درمورد آنها با فرزندمان صحبت کنیم.

بازی

دیدن آلبوم‌های خانوادگی و صحبت کردن در مورد گذشته‌ ما می‌تواند تنها به یک معاشرت و گفت‌وگوی ساده ختم نشود و تبدیل به یک بازی جذاب شود. موقعیت‌هایی مشابه شرایطی که در گذشته داشتیم، دو راهی‌هایی که وقتی جوان‌تر بودیم بر سر آن قرار گرفتیم و به طور کلی داستان‌هایی که در مورد خودمان تعریف کردیم را به شکل یک سوال از او بپرسیم؛ مثلاً بپرسیم «تو اگر جای من بودی چه کار می‌کردی؟». با این کار می‌توانیم بفهمیم کودک چگونه فکر می‌کند و چه احساساتی دارد.

این‌که در کنار هم وقت می‌گذرانیم علاوه بر لذت، برای شناختن بیشتر یکدیگر است. این شناخت باعث می‌شود تا با روحیات یکدیگر آشنا شویم، بیشتر یکدیگر را درک کنیم و در نهایت بهتر به هم کمک کنیم.

به بالا بروید